Kyllä nyt harmittaa

Kyllä nyt harmittaa selkäsairaan kohtelu.
Selkäsairaan jalka teki stopin. Pelko halvaantumisesta kiirehti yhteydenottoa kuntoutuksesta vastaavaan hoitolaitokseen. Yhteydenotto KELAaan ja kysymys, korvaako KELA kyydin. Vastauksena oli, että korvaa, koska kysymyksessä on vaikeasti hoidettavissa oleva selän sairaus ja kuntoutuksesta vastaava lääkäri voi ottaa pikaisesti vastaan hoidettavan. Asia selvä tähän asti. Sitten taksin tilaaminen. Asiakas sai tilattua oman alueen taksin, joka lupasi odottaa käynnin ajan. Ei ollut väliä, kestääkö käynti tunnin tai puolitoista, aikaa oli odottaa. Koska taksin tilaaminen tapahtui suoraan alueen omalta taksilta, maksu pitää myöskin maksaa suoraan taksiyrittäjälle ja korvauksen voi hakea jälkeenpäin.

Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes asiakas meni ilmoittamaan, että selkärangan kuvaus on silloin ja silloin, kestää vielä vähän aikaa. Taksin kuljettaja otti yhteyttä yrittäjään ja ilmoitti, että vielä menee jonkin aikaa. Ja yllätys, yllätys… Taksiyrittäjä ilmoitti, että auto on saatava heti takaisin, koska on ajettavana uusi kyyti. Näin sitten tapahtui – auto lähti ja asiakas jäi kuin ”orpo piru” Helsinkiin. Eipä tässä vielä kaikki. Uuden taksin sai tietysti tilattua ja kotiin pääsi. Yllätys tuli sitten, kun KELA päätti maksaa vain kustannukset lähimpään keskussairaalaan ja pelkästään laskennallisen menomatkan. Kustannuksia sairaalassa käynnistä oli matkasta aiheutunut yli neljä sataa euroa. Pienen päivärahan turvin elelevä asiakas on joutunut pulaan saamatta jääneiden korvausten vuoksi.

Ensinnäkin KELAn vastaus oli yhteydenotosta, että vaikka puhelimessa oli kerrottu, että matka korvataan, näin ei kuitenkaan tapahdu, koska keskussairaalalta olisi pitänyt olla maksusitoumus kyseiseen hoitolaitokseen. Lisäksi ilmoitettiin, että päätöksestä on turha valittaa. He eivät lähde selvittelemään jonkin puhelun sisältöä ja lupauksia. Päätös pitää. No, tähän on kai tyydyttävä.

Mutta taksiyrittäjään. Se, että taksi oli luvannut odottaa asiakasta, eikä odottanutkaan, tuli kalliiksi. Odotusajalta mittari raksutti euroja. Kuljettajan ilmoitettua, että omistaja käski lähtea heti takaisin, asiakas maksoi kyydin odotusaikoineen. Uuden taksin tilaaminen ja paluumatka maksoi pari sataa. Helsinkiin tuodun paluumatka ei olisi maksanut euron euroa, jos paluu olisi tapahtunut samalla taksilla, vaan maksettavaksi olisi jäänyt ainoastaan menomatka odotusaikoineen.

Vastuuntunto on hävinnyt ahneuden edessä ja tuskissaan oleva asiakas saa nyt tuskailla saamatta jääneitä korvauksiaan.

Jätä kommentti

css.php